Press "Enter" to skip to content

باید خواند

پیش نوشت) من ابتدا دو اعتراف باید بکنم. اول این که این مطلب بخش پی نوشت در یک مطلب منتشر نشده بزرگتر درباره نوشتن بود اما به دلیل این که حجم آن بیشتر از حالت عادی یک پی نوشت شد ترجیح دادم کمی بیشتر بنویسم و آن را به یک پست جداگانه تبدیل کنم. دوم هم این که خیلی با خودم کل کل کردم که بنویسم یا نه. اما در پایان تصمیم گرفتم پیشنهادم را درست یا غلط این جا بنویسم.

موضوع این نوشته صحبت درباره کانال تلگرام باید خواند و سایر کانال هایی است که با تولید محتوا به فعالیت ادامه می دهند. : باید خواند

بر همگان واضح و مبرهن است که سرانه مطالعه در کشور ما پایین آمده است. این موضوع را از میدان انقلاب تهران هم می تواند فهمید. مردمی که به جای دغدغه فهم و شعور و خواندن کتاب به خرید پایان نامه و کتاب های کمک آموزشی مشغول اند. کسب و کارهایی که حول موضوع کتاب هم شکل گرفتند نتوانستند تفاوت چندانی ایجاد کنند. مشکل پایه ای تر از این است که کتاب در دسترس نباشد. بلکه این است که مردم این روزها حوصله مطالعه را ندارند.

چند سوال مهم در این رابطه وجود دارد:

  • به چه فعالیتی مطالعه می گویند؟
  • آیا خواندن مطالب در تلگرام نیز جزو مطالعه محسوب می شود؟
  • آیا محل مطالعه یک نوشته مهم است؟
  • مطالعه باید هدفمند و با سیر ترتیبی خاصی باشد؟

این موضوع ها به طور جدی در وبلاگ دوستان متممی پیگیری شد و مطالب بسیاری در رابطه با آن گفته شد. لینک های زیر را در این رابطه بخوانید:

موضوع کانال تلگرام باید خواند که اخیرا تولد یک سالگیش بود مطالعه و کتاب خوانی است. از معدود فعالیت های گروهی دانشکده ای است که یک سال تداوم داشته و باید به ادمین های آن در این رابطه تبریک گفت.

موضوعی که می خواستم مطرح کنم یک پیشنهاد ساده در رابطه با این کانال و کانال های مشابه است. قصد جسارت خاصی ندارم. این موضوع را از من بپذیرید که من هدف آن کانال را به طور دقیق نمی دانم و اگر گفته هایم متناسب با هدف شما نیست از گرفتن وقتتان معذرت می خواهم.

پیشنهاد من انتقال مطالب به صورت کلی از کانال تلگرام به یک وبلاگ و استفاده از شبکه های اجتماعی صرفا برای تبلیغ است. شاید در نگاه اول این تغییر بسیار بزرگ باشد. اما دلایلی دارم که بگویم این کار می تواند مفید باشد و ارزشش را دارد. از نظر من وبلاگ نویسی هم مانند کار کردن در شبکه های اجتماعی با توجه به سیاستی که در پیش می گیریم از زمین تا آسمان می تواند متفاوت باشد. تعداد وبلاگ هایی که از آنها دقیقا مانند اینستاگرام استفاده می شود و در آنها شاهد پست های کوتاه هستیم از وبلاگ هایی که محتوا تولید می کنند به مراتب بیشتر است. اما به طور کلی وبلاگ خوبی هایی دارد که در پایین عنوان می کنم.

  • مخاطبان ثانیه ای:

    در این زمینه با توجه به تجربه خودم در وبلاگ نویسی می توانم با عدد و رقم صحبت کنم. من لینک این وبلاگ را در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز گذاشته ام. نکته جالبی در این رابطه وجود دارد. زمان حضور کاربرانی که از این شبکه اجتماعی به این جا سر می زنند زیر یک دقیقه است و این یعنی حتی به خواندن یک مطلب هم نمی کشد. این نشان می دهد کاربری که در شبکه های اجتماعی است بی حوصله است. دوست دارد لایک کند و رد شود. حوصله خواندن و فکر کردن ندارد. در حالی که مطالبی از جنس quote از کتاب و تحلیل و بیان یک حرف تاثیرگذار و جالب نیازمند تامل و فکر کردن هستند.

  • نوشتن تحلیل و تفکر:

    وبلاگ محیطی است که از صفر تا صد نوشته ها و فضا را شما می سازید. برعکس تلگرام که از فضای آماده آن استفاده می کنید. وبلاگ شما را مجبور خواهد کرد نوشته ها را بلندتر بنویسید و اگر نوشته ای از یک کتاب گذاشتید چند خط هم در مورد نویسنده چند خط هم در مورد کتاب و چند خط هم تحلیل خودتان را بنویسید. و این موضوع باعث تقویت مهارت تفکر و نویسندگی خواهد شد. شاید انجام این کار به مراتب سخت تر از انجام آن در تلگرام باشد اما قطعا تاثیر آن نیز بیشتر است.

  • قدرت بالای وبلاگ در سلسله مطالب:

    در وبلاگ امکان ارائه سلسله مطالب و به طبع آن جستجوی ساده فراهم تر است. درحالی که انجام این کار در تلگرام به کمک هشتگ های زیاد امکان پذیر است.

  • دیدگاه و تاثیر مثبت آن:

    یکی از مهم ترین تفاوت های فضای تلگرام و وبلاگ امکان گذاشتن دیدگاه است. فضای تعاملی در وبلاگ به نسبت فراهم تر است. امکان گذاشتن دیدگاه موضوع مهمی است و عموما باعث هم افزایی و تصحیح موضوع اصلی می شود.

  • مطالعه در کامپیوتر و یا تلفن همراه:

    در این زمینه هم با توجه به تجربه خودم می توانم دقیق صحبت کنم. در وبلاگ من ۸۰% مخاطبان از کامپیوتر برای مطالعه استفاده می کنند. فکر می کنم تفاوت مطالعه بر روی تلفن همراه و صفحه بزرگتری مثل لپ تاپ کاملا واضح است. مطالعه در صفحه بزرگتر با امکان حواس پرتی کمتر امکان تاثیرگذاری روی مخاطب را بیشتر می کند. (البته نمی دانم واقعا اولویت هدفتان تاثیرگذاری روی بقیه است یا خودتان)

  • تمرکز بر کیفیت به جای کمیت:

    فضای تلگرام و اینستاگرام بیشتر تاکید بر تعداد مخاطب دارد. در همه جا شما تعداد کمی می بینید. تعداد لایک. تعداد seen. تعداد اعضای کانال. اما جایی چیزی از این که چند مخاطب این مطلب را با دقت خوانده اند گفته نمی شود. این موضوع باعث می شود در وبلاگ نویسی نه تنها مخاطب بلکه شما موقع نوشتن بیشتر از کمیت مجبور شوید به کیفیت توجه کنید.

  • جنس مخاطبان:

    تفاوت جنس مخاطبان در شبکه های اجتماعی و وبلاگ نیز کاملا مشخص است. کاربران شبکه های اجتماعی عموما دایره افراد دور شما و نهایتا با چند واسطه هستند. اما فضای وبلاگ به مراتب جامعه آماری بزرگتری دارد و در ضمن شاید تعداد افراد کمی به نسبت کانال تلگرام به سراغ شما بیایند. اما لااقل مطمئن هستید همان عده کم ، با دقت مطالب خوب شما را خواهند خواند.

  • لذت بیشتر داشتن وبلاگ:

    در آخر باید بگویم لذت داشتن وبلاگ به هیچ وجه با یک کانال در شبکه های اجتماعی یکی نیست. در وبلاگ نویسی شما عموما جز به خودتان و مخاطب سودی نمی رسانید اما در شبکه های اجتماعی پای سود خود شبکه اجتماعی هم وسط است. پس باید سیاست های از پیش تعیین شده آن را بپزیرید.

واقعا در عجبم که چگونه می توانم یک مطلب ساده را این قدر کش دهم.

امیدوارم این نوشته نوانسته باشد مفید باشد.

۲ Comments

  1. یاسمن
    یاسمن ۱۳۹۶-۱۱-۰۷

    بسیار خوب و مفید و عالی و مثل همیشه با تحلیل های قوی.
    قسمتی که در مورد مخاطبان ثانیه ای نوشتید،بسیار حاپز اهمیت و مهم هست به نظرم.
    انتقال فعالیت به طور کل به وبلاگ بسیار کار مهمیه و مدتها بود که بهش فکر میکردم. یکی از مشکلاتی که همیشه ازش رنج میبرم همین بی حوصلگی خواننده در فضاهای تلگرام و اینستاگرامه که باعث میشه مجبور بشیم مطالب رو تا حد امکان کوتاه کنیم.
    در حالی که در فضای وبلاگ میشه روی هر موضوعی نقد و بررسی و تحلیل های عمیقتری انجام داد.
    باز هم ممنون از پست بسیار خوبتون و انتقاد های سازنده!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *